...o przedmiotach, obrazach, sztuce i socjologii
Blog > Komentarze do wpisu
Sztuka konceptualna

 

Jak poinformował ArtBazaar na aukcji ebay sprzedano za ponad 200 tysięcy funtów graffiti wykonane przez Banksy’ego na ścianie jednego z londyńskich domów, zaś nabywca został zobowiązany również do pokrycia kosztów demontażu pracy ( a więc zdjęcia jej wraz z tynkiem ze ściany) i jej transportu. Nie jesteśmy oczywiście pewni, czy całe zdarzenie nie jest kolejną akcją artysty, który w iście Warholowski sposób używa farb w sprayu i szablonu, jako narzędzi wytwarzania totalnego dzieła, którym jest manipulowanie rynkiem sztuki. Nawet jeśli tak jest rzeczywiście, to i tak opisywana tu sytuacja ogromnie problematyzuje zasady obrotu obiektami artystycznymi, kwestię własności, praw autorskich, autentyczności jako źródła wartości oraz reguły manipulowania tymi ostatnimi przez rynek sztuki, a nawet tak proste kwestie jak integralność i czysto fizyczne granice dzieła ( nie wiem więc, czy wydzielony przez sprzedającego jako towar wystawiony na aukcji fragment ściany pokrywa się z tym, który zamierzył nim uczynić sam Banksy).

Czy zdarzenie związane ze sprzedażą tej pracy nie koresponduje też doskonale z tym, co ona przedstawia- a więc stereotypowo artystycznego artystę malującego taga z imieniem Banksy’go? Ten narcystyczny na pozór gest ( ja jako dzieło sztuki) wydaje się być instrukcją podpowiadającą jak czytać aktywności Banksy’ego. Ta ostatnia sprowadza się do uczynienia dziełem sztuki nowej, atrakcyjnej pozycji artysty z której można mówić i być słyszanym, atakować system i korzystać z jego dobrodziejstw, pozostać anonimowym i być najbardziej znanym twórcą na świecie; być osobą publiczną i zachować prywatność; malować graffiti, które ludzie kupują za milion złotych. Sztuka Banksyego to przede wszystkim sztuka manipulowania systemami klasyfikacyjnymi którymi porządkujemy rzeczywistość, sztuka szatkowania ich i łączenia w nowe trudne do pomyślenia konfiguracje. Sztuka fascynująca i pociągająca, w żadnym wypadku nie siatkówkowa, ale skrajnie konceptualna.

poniedziałek, 21 stycznia 2008, krajewskimarek

Polecane wpisy

  • Apologia prowizorki

      Przedmioty stawiają nam opór. Niekoniecznie dlatego, że są materialne i nieme, ale raczej dlatego, że są obiektywizacjami wiedzy, interakcji, wartości i

  • Dwie eksplozje

      Przeczytałem dziś o dwu eksplozjach. Pierwsza z nich, wybuch bomby atomowej w Karpatach, nie miała nigdy miejsca, ale była jak najbardziej realna. Po

  • Czysta sztuka

    Praca Satiago Sierry 21 Anthropometric Modules Made of Human Faeces By the People of Sulabh International, India , to jak wskazuje jej nazwa 21 brył wykonanych

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
proces7
2008/01/23 00:26:02
A wyobraź sobie, gdyby sprzedano na aukcji obraz, który namaluje on w marcu 2012 roku.
Chętni wpłacają zaliczkę, powiedzmy 5% wartości obrazu, wartego 1 mln $ i kupują ten obraz i sprzedają (jak kontrakty na ropę).
-
2008/01/23 12:35:22
W pewnym sensie tak właśnie dziś obraca się dziełami, zwłaszcza tymi skupowanymi przez banki, istotne jest u Banksyego, że chce być w tym procesie stroną aktywną, a nie tylko dostarczycielem obiektu, którym się dowolnie manipuluje.
-
Gość: , *.icpnet.pl
2008/01/31 23:03:51
Podmiotowość nigdy nie do końca zdefiowana niemożliwa do zaklasyfikowania w jakakolwiek kategorie absolutne przeciwieństwo struktur socjologicznych